מה שצריך לדעת לפני רכישת ביטוח מטענים
פוליסת ביטוח מטענים וסחורות היא מנגנון ההגנה של יבואנים ויצואנים נגד תקלות, נזקים וסיכונים תאונתיים שעלולים להיגרם לטובין המסחריים בעת הובלתם בים, ביבשה או באוויר ליעד הסופי.
02.02.21 / 16:14
מה שצריך לדעת לפני רכישת ביטוח מטענים
02.02.21
מה שצריך לדעת לפני רכישת ביטוח מטענים

רכישת ביטוח מטענים מהווה נדבך חשוב ומרכזי בתהליך היבוא והיצוא של טובין וסחורות.
פוליסת ביטוח מטענים וסחורות היא מנגנון ההגנה של יבואנים ויצואנים נגד תקלות, נזקים וסיכונים תאונתיים שעלולים להיגרם לטובין המסחריים בעת הובלתם בים, ביבשה או באוויר ליעד הסופי שלהם.

ענף ביטוח המטענים דורש מומחיות מצדם של אנשי מקצוע, הבנת מוצרי השילוח על בוריים, ונקיטת אסטרטגיות שונות על מנת להבטיח מינימום נזקים והוצאות כספיות בלתי מתוכננות במסגרת המאמצים הלוגיסטיים לשילוח הסחורות.

אילו סוגי ביטוחים קיימים? למה חשוב לשים לב לפני רכישת הפוליסה? ומהם הצעדים שיבטיחו לכם שקט נפשי בעת שילוח המטען?

אסטרטגיות ניהול סיכונים

לפני כל שילוח של מטען באפשרות היבואן או היצואן לבחור בפוליסת ביטוח המטענים המתאימה עבורו. מומלץ להתייעץ עם סוכני ביטוח וחברות שילוח ושירותי לוגיסטיקה שמתמחות בתחום לפני רכישת ביטוח. הסיבה העיקרית לכך היא העובדה שרכישת ביטוח מטענים דורשת מיומנת וניהול אסטרטגי נכון בהתאם לפרמטרים שונים (סוג השילוח, תכולת המטען, ערך המטע עלות השילוח ועוד).

ישנם מקרים בהם בעל הסחורה יעדיף לוותר על ביטוח המטען ולהתמודד עם ההפסדים הכלכליים והנזקים שעלולים להיגרם לסחורה באופן עצמאי. אסטרטגיה זו נהוגה בעיקר כשמדובר במטען שאינו יקר ערך.


במקרים אלו, חשוב לדעת כי בכל מקרה מופעלת פוליסה בסיסית של המובילים על כל סחורה ומטען (לפי האמנות הבינלאמיות להובלה) – אולם מדובר בכיסוי בסיסי ביותר שלעיתים איננו מכסה את ערך הסחורה.

במקרים אחרים, יעדיף היבואן שלא להשקיע ברכישת ביטוח מטענים, אך יפעל לצמצום נזקי השילוח – בדיקה מעמיקה של נתיבי השילוח על מנת לוודא שאין סיכונים מיותרים, בחירת חברת משלוחים אמינה וכן הלאה. היכולת כאן מוגבלות יחסית.

האסטרטגיה השלישית תהיה רכישת ביטוח מטענים, שככלל מכסה את ערך הסחורה וההוצאות הנילוות ומהווה עוגן לשיפוי על נזקים כמובן, שלא קיימת פוליסה יחידה, וגם במקרים אלו יש לדעת לנהל את הסיכונים באופן מחושב ולבחור פוליסה שתתאים לצרכים המיוחדים של הפעילות העסקית.

על סוגי הביטוח הקיימים

פוליסות ביטוח מטענים מציעות כיסויים מלאים או חלקיים עבור נזק פיסי או אובדן של הסחורה בעת המסע. אלו הן עיקרי הפוליסות הקיימות:

ביטוח A: מדובר בביטוח מטענים המקיף ביותר, והוא כולל את "כל הסיכונים" עפ"י סעיפי המכון האנגלי  I.C.C A/Air)). הביטוח מכסה כל נזק פיסי שנגרם לסחורה כתוצאה מאירוע מקרי תאונתי , בלתי צפוי בעת הפריקה, הטעינה והובלה של הסחורה, וכמובן גם אובדן מוחלט של הסחורה. את הביטוח ניתן להרחיב גם למקרי קיצון נוספים (נזקי טבע ועוד).

ביטוח B: ביטוח מטענים חלקי שכולל פיצויים רק במקרים של נזקי טבע, תאונות ימיות, שריפות, רעידות אדמה, עליה על שרטון, נטישה של הסחורה עקב מצב חירום ועוד.

ביטוח C: ביטוח C דומה במהותו לביטוח מסוג B, אולם הוא המצומצם ביותר ואינו כולל התייחסות לנזקי הטבע  כגון רעידת אדמה, ועוד.

 

בנוסף,  חשוב לציין כי פוליסת ביטוח מטענים מכסה השתתפות כל בעלי המטענים בנזקים לכלל הטובין כתוצאה מהיזק כללי, (general Average) עלויות שעשויות להגיע לערכים גבוהים בהרבה מערך סחורתם  וזו סיבה טובה וחשובה לביטוח מטענים.

 

עלות הביטוח

עלות ביטוח המטענים מורכבת משלושה פרמטרים נפרדים: ערך הסחורה, ערך ההובלה וסוג הביטוח

בכל הנוגע לסוג הביטוח, מקובל להבדיל בין שני מקרים: פוליסה פתוחה ופוליסה חד פעמית.
הפוליסה הפתוחה מהוה מעין חוזה שנתי בין חברת הביטוח ובין היבואן, ואין צורך לדווח או לחדש אותה לפני כל שילוח של מטען

לעומת זאת, פוליסה חד פעמית (עשויה להיות יקרה יותר) מספקת כיסוי ביטוחי פר שילוח בודד של הסחורה.

מוצרים רגישים (שבירים, יקרי ערך, , תכשיטים, חפצי אמנות, זרעים וחומרים מסוכנים ועוד) מייקרים בדרך כלל את עלות הביטוח.

לבסוף, חשוב לציין את העובדה שבעל הסחורות רשאי לבחור באפשרות לבטח את המטען בהתאם לאחוז מסוים מערך הסחורה, או לחילופין לבטח רק סיכונים רלוונטיים ובכך לחסוך בעלויות הפוליסה.
 

 

האמור לעיל הינו בבחינת מידע כללי בלבד ואין בו בכדי להוות תחליף לקבלת ייעוץ פרטני מסוכן/יועץ ביטוח.