שחרור משלוח מהמכס הישראלי – איך לעשות זאת נכון?
כיצד משחררים משלוח במכס? מה זה עמילות מכס? מה התפקיד של עמיל המכס?
29.12.20 / 14:40
המכס הישראלי
29.12.20
המכס הישראלי

מלבד הייצור המקומי, נשען שוק הצרכנות הישראלי גם על מוצרי צריכה רבים שמגיעים אלינו ישירות למכס דרך היבואנים הרשמיים. יחד עם שוק קניות האונליין באינטרנט שהפך בשנים האחרונות לחלק משמעותי בחיים של כולנו, נראה שתחום עמילות המכס הפך סבוך ומורכב יותר בתקופת הזמן בה אנו חיים.

בין אם מדובר בייבוא אישי שאינו למטרות מכירה, או בטיפול קבוע בסחורות של יבואנים שעוברות מדי יום במכס, אין ספק שעל מנת להתנהל בצורה נכונה בתוך העולם הזה אנו זקוקים ליד מכוונת ולליווי של אנשי מקצוע המספקים שירותים של שחרור חבילות מהמכס או שירותי עמילות מכס.

מהי בעצם עמילות מכס? מה כולל תהליך שחרור החבילה מהמכס? מהן האופציות שעומדות בפנינו כדי לשחרר את החבילה?

שיחרור מהמכס בעזרת שירותי עמילות מכס

שירותי עמילות מכס הם שירותים הניתנים על ידי אנשי מקצוע (סוכני מכס ופקידי רישוי) במסגרת התהליכים שקשורים לסחר הבינלאומי. עמילות המכס משמעותה הכנת הצהרת יבוא עבור היבואן הכוללת עמידה בדרישות חוקיות היבוא עבור המוצרים שמיובאים וגביית מיסי אמת על כל סחורה שנכנסת מחוץ לגבולות המדינה.

תהליך השחרור מול רשויות המכס כולל, בין היתר, ייעוץ בנושא חוקיות הייבוא, ייעוץ בנוגע להסכמי יבוא חדשים, סיווג הסחורות וקביעת המיסוי עליהן, , טיפול בהפקת אישורים מהרשויות המוסמכת  ואישורי ומכון התקנים, וכמובן גם כל תהליך הטיפול בשחרור משלוח /החבילה מהמכס.

מדובר בתהליך מורכב, ומלבד עבודה ישירה מול פקידי המכס, שירותי עמילות המכס יכולים להיות קשורים גם למשרד הכלכלה והאוצר, משרד התחבורה, , משרד הבריאות, מכון התקנים ועוד גופים רשמיים אחרים.

בסופו של דבר, הפועל היוצא של שירותי עמילות המכס הוא שחרור מהמכס של המשלוח /חבילות או מוצרי צריכה אותם היבואנים או הלקוחות הפרטיים רוצים להכניס ארצה לצורך שימוש עצמי או הפצה לקהל הלקוחות המקומי.

כיצד ניתן לשחרר משלוח מהמכס?

כאמור, שחרור מהמכס של משלוח / חבילות יכול להתייחס גם לחבילות שכוללות מוצרי צריכה לשימוש עצמי (קניות מאתרים בחו"ל למשל), וכמובן גם שחרור מהמכס של מוצרי ייבוא שאמורים להגיע לחנויות ולחברות האספקה בארץ.

החוק קובע כי כל חבילה ביבוא אישי ששוויה עולה על 75$ תחויב במע"מ וכל חבילה מעל 500$ תשלם מע"מ ומכס  (מלבד מוצרי טבק ואלכוהול – החיוב חל עליהם בכל סכום)  למשלוחים ביבוא מסחרי משולם מכס ומע"מ מהשקל הראשון– כלומר, יש להעביר אותה דרך פקידי המכס בחזרה ארצה. זוהי הסיבה בגללה חשוב להכיר את תהליך שחרור החבילות מהמכס – מדובר בתהליך בירוקרטי שרבים מאיתנו צריכים להתמודד עמו לעיתים תכופות.

בפנינו עומדות שתי אופציות – שחרור של משלוח /החבילה באופן עצמאי, או שימוש בשירותי דואר ישראל ( לחבילות שמגיעות דרך הדואר ) או חברות פרטיות שמספקות שירותי עמילות מכס. במקרה של שחרור חבילה באופן עצמאי – מומלץ לבצע את התהליך בצורה הזו רק במקרים בהם מדובר בשחרור חד פעמי של חבילה מהמכס. בכל מקרה אחר, העדיפות העליונה תהיה התקשרות עם חברה מקצועית ואמינה שתלווה אתכם בכל תהליכי הייבוא של החבילה ארצה.

בכל מקרה, תהליך השחרור כולל את הצגת המסמכים הבאים:

 

צגת שטר מטען (ימי או אווירי)

  • חשבונית הקנייה / חשבונית ספק של החבילה (יש לוודא כי המקום ממנו רכשתם מספק לכם חשבונית אחרת לא תוכלו לשחרר את החבילה מהמכס).
    חשבונית הספק צריכה לכלול פרטים מלאים אודות מספר יחידות המוצר, עלות כל יחידה, מחיר לפי ערך כולל ואת תנאי המשלוח והתשלום.
  • מסמכי העדפה – לקבלת פטור או הקלות במכס עליכם למלא ולהציג את הטפסים (אלו ניתנים במקרים בהם יש לישראל מדיניות או הסכמי סחר עם מדינת הייצור)
  • אישור ורישיון להעברת החבילה ארצה (כמובן רק במקרים בהם נדרש רישיון חריג או הרשאה ספציפית לייבוא החבילה)
  • הצגה של רשימת תכולת החבילה
  • במקרה של שחרור חבילות יבואן – הצגת תצהיר יבואן למכס ישראלי         
  • במקרה של שירותי עמילת מכס על ידי חברה חיצונית – הצגת ייפוי כוח לחברת עמילת מכס שתשחרר עבורכם את החבילה

שחרור מהמכס – מידע חשוב נוסף

  • עלות שחרור מהמכס של חבילה מורכב ממספר פרמטרים: תעריף המכס עצמו (בכפוף לסיווג החבילה), מע"מ יבוא על המוצר עצמו, תשלום על ההובלה, מיסי נמל, ביטוח, והתשלום שנגבה על ידי חברת שירותי עמילת המכס.
  • תהליך סיווג החבילה מתבצע טרם הגעתה של החבילה למכס. חשבונית הספק מחו"ל מספקת את כל המידע שנדרש כדי לקבוע את סיווג המוצר ובעצם את עלות המיסוי על החבילה, ואת המסמכים והאישורים שנדרשים על מנת לשחרר אותה מהמכס.
  • במעמד פקיד המכס, טרם שחרור מהמכס של החבילה, היא מסווגת לפי שיטה בינלאומית שמתייחסת למהות המוצר, מטרות השימוש בו, החומרים מהם עשוי, ועוד רשימה ארוכה ומפורטת של פרמטרים נוספים.

לסיכום, חברות אשר מספקות על שירותי עמילת מכס ושחרור מהמכס של משלוחים /חבילות צריכות מצד אחד לייצג נאמנה את הלקוחות שלהן בארץ, ומצד שני גם לעמוד בחוקי הייבוא הנוקשים של המדינה ולהיות נאמנים של המכס כפי שרואי חשבון הם נאמנים של מס הכנסה  .

מדובר בתהליך מורכב שכולל פרוצדורות ענפות, התעסקות עם מסמכים ואישורים רשמיים, ולכן גם מחייב ליווי צמוד ומקצועי של אנשי מיומנים אשר מכירים את עולם הייבוא והייצוא וגם את קשרי המסחר הבינלאומיים.