סיווג מכס - מה שצריך לדעת ב - 2022 | אוריין בע''מ

סיווג מכס

03.08.22 / 15:29
סיווג מכס
03.08.22
סיווג מכס

מה זה סיווג מכס?

ההגדרה המופיעה ברשות המיסים אומרת: "סיווג הינו קביעה לאיזה "פרט מכס" ישוייך מוצר בעת ייבוא לישראל. פרט מכס הינו מספר בין 10 ספרות המכיל את מספר הפרק, הפרט ופרט משנה. 

בכל פרט מכס אמור להיות מידע מפורט לגבי:

 

  • שיעור המכס החל עליו, תוך התייחסות לארץ בה הוא מיוצר וממנה הוא מיובא (זאת בשל קיומם של הסכמי סחר של מדינת ישראל עם מדינות שונות);
  • שיעור מס הקנייה
  • שיעור תוספת ביבוא;
  • ציון יחידת המידה (ק"ג, ליטר, קוב וכיוצא בזה).

 

אלו הם דברים בשם אומרם. נשמע פשוט אך זה ממש לא כך. סיווג מכס הוא משימה לא פשוטה. כל מי שעוסק בתחום הייבוא יודע שאפשר לסווג פרט כזה או אחר במספר צורות. לעיתים מספר הדעות באשר לסיווג נכון יהיה כמספר האנשים המביעים אותן. כל זאת, למרות שהמערכת של סיווג פרטי מכס היא שיטה בינלאומית אחידה שאמורה לתת תשובה אחת וחד משמעית, ולא מגוון הצעות. הסיווג של פרט כזה או אחר יכול ליצור מחלוקות בין היבואן לבין אנשי המכס.

כמו שצויין הקוד הינו בינלאומי Harmonized System Code או בקיצור H.S.Code. הקוד הבסיס הוא בין 6 ספרות כאשר כל מדינה מתאימה 4 ספרות אחרונות לקוד בהתאם לחוקי במכס של אותה מדינה. ברגע שנקבע הקוד אפשר להיכנס ישירות לתעריף המכס שמכיל את כל פרטי המכס הקיימים בארץ. את התעריף ניתן למצוא באתר המכס.

חשוב לציין כי סיווג מכס תקף גם לגבי יצוא, אך במקרה כזה יש להתייחס לקוד במדינה אליה מייצאים.

סיווג מכס הינו דבר מורכב וגם רשות המיסים ואגף המכס ממליצים למי שרוצה לייבא או לייצא להתייעץ עם איש מקצוע מומחה בתחום כדי לסווג את פרט המכס בצורה נכונה, כי לפי הסיווג של פרט המכס נגזרים אחוזי המכס שהיבואן ישלם עליו.

 

מי הוא בעל המקצוע האמון על סיווג המכס?

בעל המקצוע שאמון על סיווג פרטי מכס הוא עמיל מכס.

כמו שכל עסק זקוק לרואה חשבון צמוד ,כך לכל יבואן, יצואן או חברה העוסקת בשילוח בינלאומי, קיים הצורך לעבוד בצמוד לעמיל מכס.

עמיל מכס או סוכן מכס חייב בהסמכה מטעם אגף המכס והמע"מ על מנת לעסוק במקצוע.

על עמיל המכס להיות בקיא בכל נבכי הבירוקרטיה הקשורים בייבוא ובייצוא סחורות.

עמיל מכס מקצועי צריך להיות גם מעודכן בכל הגדרות הפריטים. 

עמיל מכס צריך להיות מסוגל לא רק לסווג סחורות, אלא גם להיות מסוגל לתת שירות  להוצאת האישורים הנדרשים מול הרשויות השונות העוסקות ביבוא ויצוא סחורות.

תפקידו אינו מסתיים רק בהליכים בירוקרטיים, סיווג פריטים וכד':

 

  • עליו להיות נוכח בעת בדיקת הסחורות על ידי המכס - במידה ויש;
  • עמיל המכס הוא זה שאחראי על התשלומים לכל הרשויות, כולל נמל, מכס, משרדי ממשלה, סוכנויות הובלה ועוד;
  • הוא זה שמטפל בפקודת מסירה על מנת לשחרר את הסחורות;
  • במקרה של יצוא, עמיל המכס הוא זה שמכין את רשומון היצוא שמכיל את כל המסמכים, הגדרת הפריטים ואישור יצוא (אם צריך) ממשרדי ממשלה כמו החקלאות, הביטחון ועוד. 
  • התשלומים לרשויות כולל אגרות הנדרשות במדינות אליהן היצוא מיועד נמצאות באחריות עמיל מכס.

 

בקצרה - אי אפשר לייבא או לייצא בלי עזרה מקצועית של עמיל מכס.

 

כמה זמן לוקח סיווג מכס?

סיווג מכס יכול לקחת זמן רב כאשר לא יודעים איך לעשות את זה בצורה נכונה. סיווג לא נכון חושף את היבואן הן לגרעונות מכס והן לעברות פליליות שמוסבות בהליך כופר כסף לקנסות .

באתר רשות המיסים ישנן המלצות גורפות להתייעץ עם איש מקצוע - עמיל מכס - גם כאשר מדובר ביבוא אישי שאינו למטרות מכירה, ובודאי כשמדובר ביבוא שוטף. ליווי מקצועי מתאים אמור לעזור לתהליך מהיר, יעיל ותשלומי מכס מינימליים.

לעמיל מכס מקצועי יש כיום גישה למערכת שנקראת "שער עולמי". זוהי מערכת שהושקה ב - 14.1.2018 על מנת לייעל ולזרז את כל מערכת סחר החוץ של ישראל.

זוהי פלטפורמה מחשובית משוכללת לניהול הסחר בה יש ריכוז של כל הרשויות המוסמכות ביניהן משרדי הממשלה, מכון התקנים, דואר ישראל ועוד.

עמיל מכס חייב לקבל ייפוי כוח מהלקוח על מנת להיכנס למערכת ובעזרתה לזרז את כל התהליך של סיווג פרטי מכס ואת כל התהליך של שחרור הסחורות.

 

מדוע קיימות מחלוקות בנוגע לסיווג מכס?

כמו שצויין לעיל סיווג מכס אינו מדע מדויק. אחד מהנושאים המרכזיים העלולים לגרום למחלוקות בנוגע לסיווג פריטים בין היבואן לבין אגף המכס הינו סכום המכס בהתאם לסיווג פרט המכס, תעריף המכס ומס הקנייה שעמיל המכס קבע, בעוד שאגף המכס סבור שהסווג אינו מותאם.

במקרה כזה מקבל היבואן הודעת גרעון אשר לפיה היבואן צריך לשלם הפרשים רטרואקטיבית עבור סחורות שייבא.

זה יכול לקרות גם במקרים שהסחורות הללו מיובאות באופן שוטף כבר תקופה ארוכה ללא שינוי.

המחלוקת יכולה להיות לעיתים על עשרות אלפי שקלים ונופלת על היבואן כרעם ביום בהיר.

אי ההסכמה עלול לנבוע מכך שעמיל המכס אינו מעודכן באופן שוטף על החלטות חדשות, או על שינויים בנושא סיווג פרטי מכס, או שהוא אינו מספיק מיומן כדי למצוא אי הלימה עם דרישות אגף המכס. מחלוקות בנוגע לסיווג מכס מגיעות לעיתים בפני בית משפט להכרעה.

חשוב לציין שיש תקופת התיישנות לגבי תביעות ביחס לעבר, וגם לתביעות כנגד המכס וגם לדרישת גרעונות על ידי המכס. תקופת ההתיישנות היא של 5 שנים.

 

שינויים בהנחיות סיווג המכס - מה המשמעות ואיך ניתן להתעדכן?

שינויים בהנחיות סיווג המכס משפיעים באופן ישיר על תשלום המכס שעל היבואן לשלם עבור הסחורות שהוא מייבא.

ניתן להתעדכן באופן שוטף על שינוי בהנחיות באתר רשות המיסים של ישראל באגף במכס.

לשכות המסחר האזוריות אמורות גם הן לעדכן באופן שוטף את ההנחיות כדי לאפשר ליבואנים נגישות למידע.

הדרך היעילה והאפקטיבית היא להיעזר בעמיל מכס ולייפות את כוחו להיכנס למערכת הממוחשבת "שער עולמי", על מנת לבדוק באופן ספציפי את הפריטים וגם להתעדכן בשינויים.

אחד מתפקידיו של עמיל מכס מקצועי הוא להיות כל הזמן עירני ומעודכן לגבי שינויים כדי שלא יהיה מצב שאחרי תקופה היבואן מקבל הודעת גירעון, או אפילו להגיע למצב שבו ניתן  להפחית את המכס כאשר יש רפורמות חדשות שהתקבלו על ידי הממשלה, או תקנות מקילות על יבוא סחורות. 

 
×